Kirjamessuostokset 2017

Yleensä käyn vain Turun kirjamessuilla, mutta tänä vuonna löysin itseni ensimmäistä kertaa myös Helsingin kirjamessuilta. Jos pitäisi päättää, kummasta pidän enemmän, sanoisin Turun kirjamessut. Helsingin ovat minun makuuni liian isot, varsinkin kun olen tottunut rauhallisiin Turun kirjamessuihin. 

Tänä vuonna kotiini päätyi kolme kirjaa yhteensä. Ensimmäisenä Turun kirjamessuilta käteeni tarttui William Goldingin Kärpästen herra, josta olen kirjoittanut aikaisemmin täällä. Kaverini kehui sitä vieressäni enkä ollut siinä vaiheessa erityisen kiinnostunut muista kirjoita. Lyhyesti Kärpästen herra kertoo pojista, jotka joutuvat autiolle saarelle jouduttuaan lento-onnettomuuteen. Pelastusta odotellessaan sivistys katoaa poikien joukosta vähitellen - eivätkä kaikki selviä odotuksesta. Ehdin jo lukea kirjan ja se oli todella mielenkiintoinen, muttei kovinkaan koukuttava.


Helsingin kirjamessuilta käteeni osui ensimmäisenä Margaret Atwoodin Orjattaresi. Olen ehtinyt katsoa jo kirjan perusteella tehdyn sarjan HBO Nordicilta ja siitä tuli yksi lempisarjoistani. Se sai minut kiinnostumaan kirjasta ja olen pitänyt ensimmäisistä sadasta sivusta. Kirja kertoo dystopiasta, jossa hedelmällisyys on harvinaista ja vanhatestamentilliset fundamentalistit ovat ottaneet vallan Yhdysvalloista. Hedelmälliset naiset ovat synnytyskoneita ja muidenkin naisten asema on kaikkea muuta kuin hyvä.

Toinen kirja, jonka löysin Helsingin kirjamessuilta, on Angie Thomasin Viha jonka kylvät. Olen kuullut kirjasta paljon hyvää ja olen halunnut lukea sen jo jonkin aikaa. Kirja kertoo 16-vuotiaasta Starrista, joka on kasvanut slummissa, mutta käy koulua kaupungin paremmalla puolella. Starr on ainoa todistaja tapahtumassa, jossa poliisi ampuu hänen parhaan ystävänsä, mutta hänen todistuksensa voi tuhota koko mustan yhteisön. Toivon pääseväni tämän pariin mahdollisimman pian.



Minkä kirjan ostit viimeksi?

2 kommenttia:

  1. Hyviä löytöjä :) Orjattaresi pitää johonkin väliin itsekin lukea!

    VastaaPoista

Haluatko kertoa oman mielipiteesi kirjasta tai antaa minulle ehotuksia?